Myter og sannheter

Mangt blir sagt om forskjellene på Europeisk og USA produserte Nissan Leaf. Her kaller jeg den ikke norsk, siden sist gang det ble produsert El-bil i norge så het den Think. Man får et underliggende inntrykk av at Nissan sender alle sine perfekte Leaf til Norge, for så og sende all de andre litt anneklasses Nissan Leaf til resten av verden. Og det er jo selvfølgelig en meget useriøs holdning i så måte.

Man får kanskje ikke med seg Navigasjon (her kommer det muligens andre løsninger) eller Carwings i en USA Leaf, men jeg er jo ikke sikker på hvor nødvendig det er med navigasjon i en bil som brukes til Rema1000 og jobben. Noen ønsker selvfølgelig og Chatte med bilen sin, men de funksjonene som er viktige kan forhåndsprogrammeres i bilens menystyrte display. Så da blir spørsmålet man stiller seg om disse to funksjonene er verdt 20 til 40,000,- kroner.

Følgende oppstilling belyser de viktigste forskjeller/ likheter mellom USA og Euro Leaf modeller:

1.    Fra sent 2010 til høst 2013 var alle Leaf produsert i Japan. Variasjonene i fremførelse var kun tilpasset de enkelte lands regelverk. Dette går mye på bilens lyssetting og merking av bilens komponenter. I.e. E-merking vs DOT merking (Department of Transportation).

2.      Fra 2012 har alle Leaf solgt i USA og Norge, uten unntak, montert den litt oppskrytte vinterpakken (cold weather package). Det vesentlige med denne, foruten varme i seter og ratt, er oppvarming av bilens hovedbatteri. Dette skjer ved en temperatur på minus 20 grader internt i hoved batteriet. Bilen «varmer» da opp batteriet til minus 15 grader. Denne konstellasjonen kommer aldri til å oppstå i 90% av Norges bebodde areal, det blir ganske enkelt ikke kalt nok. Det er direkte DESINFORMASJON å påstå at en USA Leaf ikke har batterivarme. Enkelte annonser påstår at biler med batterivarme går lengre enn de som ikke har batterivarme i vinterhalvåret. Dette er direkte feil. Hvis batterivarme blir nødvendig bruker bilen strøm fra hoved batteriet. Dette betyr at det forbrukes strø som begrenser rekkevidden. Det kan tillegges at fra 2016 gikk USA bort fra batterivarme som standardutstyr, foruten leveranser til Alaska og noen stater med ekstrem kulde om vinteren. 

3.      Fra medio 2013 blir Nissan Leaf produsert i England for Europamarkedet, og i USA (Tennessee) for USA markedet. Her kommer det inn noen fiffige varianter i utførelse som en vanlig kjøper aldri vil legge merke til. Bilens elektroniske komponenter kan stort sett brukes i begge varianter, spesielt om man besitter Nissans verktøy. Delenummer vil variere samtidig som de stort sett kan benyttes i alle Leaf.

4.      En vel bevart hemmelighet er at et hovedbatteri produsert for USA markedet tåler mere varme vs et Europa batteri. Dette er, etter min mening, vesentlig viktigere enn den «noe oppskrytte» vinterpakken, da varme er hoved batteriets største fiende ikke kulde.

5.      Hvordan se forskjellen på «Norsk» vs USA Leaf? Lyktespylere blir en noe merkelig påstand, all den tid mange Leaf produsert for Europa kommer uten disse. Men det finnes en markant forskjell som gir en 100% pekepinn på at en Leaf er produsert for USA. I Europa er hoved lykt og baklykt utstyrt med et blått felt på siden som ikke er lyssatt. På en USA Leaf er hoved lykt utstyrt med oransje sidemarkeringslys og baklykt på samme måte utstyrt med rødt sidemarkeringslys. På innsiden ser man forskjellen på bl.a. knappene til cruisekontroll, 3 nakkestøtter i baksetet vs 2 i USA Leaf, automatisk dimming av USA modells sladrespeil, garasjeprotåpner i sladrespeil etc.

6.      Carwings og navigasjon kan etter monteres i en USA Leaf. Når det gjelder Carwings kreves utskifting av flere komponenter og blir en uforholdsmessig dyr operasjon, navigasjon derimot er i utgangspunktet ganske enkelt. Man trenger kun en SD brikke fra Nissan som inneholder norske kartinformasjon. Dette er noe, jeg hadde nær sagt selvfølgelig, hverken Nissan Norge eller Nissan Europa er villig til å hjelpe med.

7.      Med over 2000 USA Leaf i Norge, har jeg til dags dato aldri fått eller hørt en klage på FM radioens funksjonalitet, men så har jo disse elendige USA radioene vært en myte i bransjen ganske lenge. DAB er jo blitt et særnorsk fenomen, og er tilgjengelig i «Norske» Leaf fra 2016. Det er selvfølgelig en smal sak og etter montere dette i en Leaf, være seg en “Norsk» eller USA variant. Dette må gjøres med 2,5 millioner bilradioer i det ganske land, inkludert mange Nissan varianter. Fordelen med alle Leaf er dens Bluetooth og muligheten til og streame alle verdens radio kanaler rett in i bilens stereoanlegg.

8.       Med Nissans diagnoseverktøy kan man stort sett velge om man skal jobbe  på en Euro Leaf eller USA Leaf. Bilens feilkodesystem er standarisert (slik som alle andre bilprodusenter), dette gir hvilken som helst mekaniker med riktig diagnostikkverktøy mulighet til reparasjon uansett bilens opprinnelsesland. Man kan fritt oppgradere begge varianters elektroniske hjerner eller bytte mekaniske og elektroniske deler mellom en Euro og USA Leaf (mrk. det finnes noen få unntak). Dette har blitt utført av oss de siste 5 årene, og vi finner det merkverdig at noen forhandlere sier de ikke kan utføre reparasjoner på en USA Leaf. Spesielt når dette blir gjort daglig av Nissan verksteder rundt om i Norge daglig.

NB. Det er kun få verksteder som er utenfor merkeforhandlersystemet som har ekte Nissan diagnostikkverktøy.